Bahagian Penyelesaian Alternatif telah diwujudkan pada 11 September 2014 melalui kelulusan Surat Kelulusan Perjawatan (SKP) Kerajaan Negeri Selangor Bil. 13 Tahun 2014. Bahagian ini mempunyai seorang ketua, 6 orang pegawai Syariah dan 2 orang pembantu Syariah.
Terdapat 2 Unit di Bahagian ini iaitu :
Unit Sulh; dan
Unit Hakam
Penubuhan Bahagian ini diwujudkan sebagai satu alternatif dalam mempercepatkan penyelesaian kes yang didaftarkan di Mahkamah Syariah iaitu setiap kes yang didaftarkan perlu melalui proses sulh terlebih dahulu bagi membincangkan pertikaian-pertikaian yang terdapat dalam kes tersebut sebelum melalui proses perbicaraan. Oleh itu dengan kewujudan bahagian ini dilihat dapat mengelakkan kes-kes dibicarakan dengan panjang sedangkan terdapat penyelesaian yang boleh dicapai dengan cepat melalui alternatif ini.
Selain itu juga, Bahagian ini terdiri daripada unit Hakam yang menjalankan fungsi sebagai penimbang tara yang diberi kuasa oleh pihak-pihak atau oleh Mahkamah untuk menyelesaikan perkelahian (shiqaq) antara suami dan isteri dan juga berfungsi menamatkan shiqaq antara suami isteri dengan cara mendamaikan atau memisahkan kedua-duanya dengan talaq atau khul’. Hakam juga semasa menjalankan Majlis Tahkim bertanggungjawab menerima dan melaksanakan arahan Mahkamah dari semasa ke semasa dan menjelaskan tentang peraturan umum yang perlu dipatuhi oleh semua pihak dalam Majlis Tahkim. Hakam ini dilantik sekiranya Mahkamah berpuashati bahawa telah berlaku perkelahian (shiqaq) antara pihak-pihak dalam pekahwinan.
Berikut adalah senarai nama pegawai yang menyandang tugas sebagai Ketua Bahagian Penyelesaian Alternatif :
Puan Firdawaty Binti Mohammad (18 September 2017- 14 April 2019)
Puan Noridah Binti Mohamed Noor (15 April 2019 – 29 Februari 2020)
Tuan Fairus bin Jaafar (18 Ogos 2020 – kini)
Unit Sulh
Menguruskan pendaftaran kes Sulh.
Mengurus, menyelia dan mengendalikan pelaksanaan Majlis Sulh bagi kes-kes yang telah ditetapkan di dalam peruntukan undang-undang.
Menyediakan perjanjian persetujuan bagi kes-kes yang telah diputuskan di dalam Majlis Sulh mengikut tempoh masa yang ditetapkan.
Menyediakan Laporan Majlis Sulh.
Mengemaskini kes sulh yang dikendalikan di dalam sistem E-Syariah.
Menyediakan statistik kes Sulh secara bulanan dan tahunan.
Menyediakan Notis Sulh dan perubahan jadual Sulh.
Sehingga kini, terdapat 6 orang pegawai Sulh di Mahkamah Tinggi Syariah Selangor dan 10 orang pegawai Sulh di Mahkamah Rendah Syariah Selangor.
Unit Hakam
Memantau dan menyelia pengurusan pelaksanaan Hakam di jabatan.
Menyediakan statistik kes Hakam.
Menjadi urus setia Jawatankuasa Hakam Selangor.
Membantu menguruskan pelantikan dan tatatertib anggota Panel Hakam Selangor.
Menguruskan bayaran elaun panel Hakam.
Membuat koordinasi dengan Mahkamah Rendah Syariah berhubung dengan penjadualan Panel Hakam di seluruh Selangor.
Membuat analisa/kajian keberkesanan pelaksanaan Hakam.
Menjadi urus setia untuk kursus Hakam.
Panel hakam telah dilantik oleh Majlis Agama Islam Selangor bermula pada tahun 2015 hingga kini. Sehingga tahun 2020, jumlah panel hakam di negeri Selangor ialah 63 orang.
Bahagian Penyelidikan dan Pusat Sumber dikenali BPPS. Terdiri daripada dua (2) unit iaitu Unit Penyelidikan dan Unit Pusat Sumber.
Unit Penyelidikan menempatkan Pegawai Penyelidik atau Research Officer (RO) bagi membantu YA Hakim-hakim Mahkamah Tinggi Syariah.
Unit Pusat Sumber pula dibahagikan kepada dua (2) iaitu Pusat Sumber Utama dan Mini Pusat Sumber. Pusat Sumber Utama lebih dikenali Pusat Sumber Ibu Pejabat atau Mahkamah Tinggi Syariah bertempat di Shah Alam, Selangor. Pusat Sumber Ibu Pejabat akan membuat penyelarasan dan pemantauan disetiap Mini Pusat Sumber yang beroperasi di 11 Mahkamah Rendah Syariah Daerah.
Fungsi Bahagian
Unit Penyelidikan JAKESS berfungsi membantu YA Hakim Mahkamah Tinggi Syariah bagi kelancaran kes-kes Syariah di dewan Mahkamah termasuk pengurusan kaunter, urusan pentadbiran serta membantu kelancaran berkaitan kehakiman dan perundangan.
Unit Pusat Sumber JAKESS pula berfungsi menyelia ruang bacaan, bahan-bahan rujukan seperti buku ilmiah dan kitab-kitab serta menguruskan perkhidmatan pinjaman kepada Hakim, Penyelidik, Pendaftar, Pegawai Sulh, Pegawai Bahagian Sokongan Keluarga, termasuk kepada semua kakitangan dan sebagai tempat rujukan kepada para peguam, pendakwa, ahli-ahli akademik, pelajar serta orang awam.
Bahagian ini bertanggungjawab untuk merancang, melaksanakan dan memantau program-program latihan Jabatan yang berbentuk kursus/latihan/bengkel/seminar/taklimat yang disasarkan kepada semua pegawai dan kakitangan Jabatan ini.
Di samping merancang kursus/latihan/bengkel/seminar/taklimat anjuran Jabatan, Bahagian ini juga bertanggungjawab menguruskan pegawai dan kakitangan yang perlu menghadiri program latihan yang dianjurkan oleh agensi luar.
Objektif Kualiti Bahagian yang keempat telah dipinda daripada memastikan semua pegawai dan kakitangan mendapat peluang berkursus lima (5) hari setahun kepada memastikan semua pegawai dan kakitangan mengikuti sekurang-kurangnya sehari kursus berbentuk Pendidikan Islam.
Pindaan tersebut dibuat berdasarkan keputusan Mesyuarat Kajian Semula Pengurusan Jabatan Kehakiman Syariah Selangor bagi tahun 2020 dan juga merujuk kepada Surat Edaran Jabatan Perkhidmatan Awam bertarikh pada 29 Februari 2016 dengan nombor rujukan JPA(1)1.175/4/1-1Klt.22(38) yang bertajuk Penangguhan Penguatkuasaan Pelaksanaan Dasar Berkursus Tujuh Hari Setahun Bagi Anggota Perkhidmatan Awam.
Fungsi Bahagian
Mewujudkan Pelan Operasi Latihan Jabatan yang komprehensif meliputi semua gred dan perjawatan;
Merancang program latihan yang komprehensif setiap lima(5) tahun sekali menggunakan kaedah Kajian Analisis Latihan (Training Need Analysis (TNA)) meliputi semua gred dan perjawatan;
Merancang program latihan setiap tahun menggunakan kaedah Kajian Analisis Latihan (Borang TNA4) meliputi semua gred dan perjawatan;
Membuat anggaran perbelanjaan untuk progra latihan yang telah dirancang;
Melaksanakan program latihan yang telah dirancang berdasarkan Takwim Jabatan;
Mentadbir urus undangan menghadiri/ menyertai program latihan anjuran agensi luar;
Memantau program latihan yang diurus setiakan oleh Bahagian/ Seksyen/ Unit lain jabatan;
Mewujudkan Pelan Tindakan Inovasi Jabatan dan Pelan Transformasi Jabatan; dan
Melaksanakan aktiviti inovasi dan memantau program transformasi Jabatan.
Bahagian ini juga dikenali sebagai Bahagian Khidmat Pengurusan (BKP). Terdahulu bahagian ini hanya terdiri dua (2) unit iaitu Unit Pentadbiran dan Kewangan.
Kini, Bahagian Khidmat Pengurusan telah berkembang dan terbahagi kepada lima (5) unit terdiri daripada Unit Pengurusan Pentadbiran dan Sumber Manusia, Unit Kewangan, Unit Pengurusan Aset dan Stor, Unit Perolehan dan Unit HRMIS
Unit Pengurusan Pentadbiran dan Sumber Manusia
Menjalankan Pengurusan seperti yang berikut:
Pengurusan Perakam Waktu (Thumb-print);
Pengurusan Surat Rasmi Kerajaan;
Pengurusan Perkhidmatan Kawalan Keselamatan Pejabat;
Pengurusan Perkhidmatan Pembersihan Pejabat;
Pengurusan Mesyuarat;
Pengurusan Fail;
Pengurusan Permohonan Menggunakan Kenderaan Jabatan;
Pengurusan Pengisian Jawatan;
Pengurusan Pengesahan Dalam Jawatan;
Pengurusan Kemasukan Dalam Jawatan Berpencen atau KWSP;
Pengurusan Lantikan dan Penempatan;
Pengurusan Pertukaran;
Pengurusan Penanggungan/Pemangkuan Kerja;
Pengurusan Penanggungan Kerja;
Pengurusan Kenaikan Pangkat;
Pengurusan Peperiksaan;
Pengurusan Persaraan;
Pengurusan laporan Penilaian Prestasi;
Pengurusan Pengisytihraan Harta;
Pengurusan Cuti; dan
Pengurusan Perkhidmatan Pelanggan (Panggilan Telefon dan Kaunter);
Unit Kewangan
Menjalankan Pengurusan Kewangan seperti yang berikut:
Pengurusan Pembayaran;
Pengurusan Anggaran Perbelanjaan Tahunan;
Membuat Laporan Perbelanjaan dan penyesuaian Vot Mengurus dan Pembangunan;
Pengurusan Bayaran dan Perubahan Gaji;
Membuat Penyata Penyesuaian Hasil; dan
Pengurusan Kutipan Hasil dan Deposit.
Unit Pengurusan Aset dan Stor
Menjalankan Pengurusan Kerja seperti yang berikut:
Penyelenggaraan Stor;
Penyeliaan Bekalan, Inventori dan Harta Modal; dan
Pengurusan Pelupusan.
Unit Perolehan
Menjalankan Pengurusan seperti yang berikut:
Pengurusan Kemasukan/Pendaftaran Kontraktor/Pembekal berdaftar untuk Tender Bekalan, Perkhidmatan dan Kerja bagi keperluan/kegunaan JAKESS;
Pengurusan Pembelian Bekalan, Perkhidmatan dan Kerja untuk keperluan/kegunaan JAKESS; dan
Penyediaan Laporan/Dokumen berkenaan Perolehan/Jual beli.
Unit HRMIS
Menjalankan Pengurusan HRMIS seperti yang berikut:
Pengurusan Prestasi;
Pengurusan Rekod Peribadi;
Pengurusan Saraan, Faedah, dan Ganjaran; dan
Pengurusan Sasaran Kerja Tahunan (SKT) dan Laporan Nilaian Prestasi (LNPT).
Bahagian Teknologi Maklumat & Komunikasi yang dahulu dikenali sebagai Seksyen Teknologi Maklumat diwujudkan untuk membangun, menyelia, memantau dan menyelenggara semua kemudahan ICT yang digunakan di Jabatan Kehakiman Syariah Selangor. Terdapat 3 Unit di Bahagian ini iaitu :
Unit Rangkaian, Keselamatan & Multimedia
Unit Aplikasi & Laman Web
Unit Operasi & Latihan
Fungsi Bahagian
OBJEKTIF BAHAGIAN TEKNOLOGI MAKLUMAT DAN KOMUNIKASI
Bertindak sebagai Pusat Perkhidmatan ICT bagi JAKESS.
Menyediakan dan menaiktaraf infrastuktur ICT terkini dan kos optima.
Meningkatkan keselamatan ICT.
Memantapkan kualiti perkhidmatan kepada pengguna.
Menyediakan latihan kepada para pengguna ICT bagi mempertingkatkan pengetahuan serta memperolehi pengalaman dalam dalam penggunaan ICT.
Bahagian Pembangunan yang dahulu dikenali sebagai Seksyen Pembangunan diwujudkan ditubuhkan bagi merancang, melaksana dan memantau projek pembangunan serta membaikpulih semua bangunan milik Jabatan Kehakiman Syariah Negeri Selangor.
Bahagian Pembangunan juga menguruskan kerja-kerja penyelenggaraan di Bangunan Ibu Pejabat, Pusat Info JAKESS, semua lokasi bangunan Mahkamah Rendah Syariah Selangor dan kuaters kakitangan serta memantau semua projek pembinaan bangunan baru JAKESS.
Terdapat 3 Unit di Bahagian ini iaitu :
Unit Kejuruteraan Awam (Civil Engineering)
Unit Kejuruteraan Elektrik (Electrical Engineering)
Unit Kejuruteraan Mekanikal (Mechanical Engineering)
Fungsi Bahagian
Merancang pembangunan insfrastuktur jabatan termasuk hartanah, bangunan, lanskap dan lain-lain keperluan dari masa ke semasa.
Memohon dan membentang keperluan peruntukkan pembangunan termasuk membaikpulih bangunan dan kuarters jabatan.
Menguruskan kerja-kerja membaikpulih bangunan Ibu Pejabat, Pusat Info JAKESS, Mahkamah Rendah Syariah Daerah dan kuarters mengikut keperluan dan aduan
Menguruskan dan merancang pembangunan insfrastuktur jabatan termasuk hartanah, bangunan, lanskap dan lain-lain mengikut keperluan dari semasa ke semasa.
Menyediakan anggaran dan mengurus peruntukkan pembangunan dan kos penyelenggaraan jabatan.
Menyediakan spesifikasi kerja bagi semua kerja-kerja penyelenggaraan, ubah suai dan pembinaan kecil.
Menguruskan kerja-kerja penyelenggaraan dan membaikpulih bangunan Ibu Pejabat, Pusat Info JAKESS, semua lokasi bangunan Mahkamah Rendah Syariah Selangor dan kuaters kakitangan.
Memantau semua projek pembinaan bangunan baru JAKESS.
Menghadiri semua mesyuarat yang berkaitan dengan pembangunan.
Bahagian Sokongan Keluarga (BSK) merupakan bahagian yang ditubuhkan di bawah Jabatan Kehakiman Syariah Malaysia (JKSM) yang bertujuan untuk menguatkuasakan perintah nafkah yang dikeluarkan oleh Mahkamah Syariah. BSK diwujudkan bagi memastikan perintah nafkah yang dikeluarkan oleh Mahkamah Syariah dipatuhi dan dilaksanakan oleh bekas suami/bapa kepada bekas isteri/anak-anak.
Fungsi Seksyen
Memastikan 80% daripada semua pelanggan yang membuat aduan di Unit Khidmat Nasihat dan Perundangan diberikan tarikh kehadiran rundingcara pertama dalam tempoh 21 hari daripada tarikh aduan direkodkan di SBSK
Memastikan sebanyak 80% daripada semua permohonan pendahuluan nafkah SBSK akan disiasat bagi menentukan kelayakan pemohon menerima pendahuluan nafkah dalam tempoh tiga bulan dari tarikh permohonan diterima
Memastikan sebanyak 60% daripada semua pelanggan memfailkan permohonan atau tuntutan bagi pelaksanaan dan penguatkuasaan perintah nafkah di Mahkamah dalam tempoh 30 hari dari tarikh pendaftaran kes di Unit Penguatkuasaan dan Pelaksanaan Perintah